TANDA-TANDA KENYATAAN ALLAH ADALAH ALLAH SENDIRI YANG SEDANG MENYATAKAN (ZAT, SIFAT, ASMA' DAN AFA'ALNYA)..
51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 20)
وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ
Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin,
51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 21)
وَفِي أَنفُسِكُمْۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?
Badan diri kita dan keseluruh isi alam adalah kenyataan zat, sifat, asmak dan afa'al Allah..
Ini adalah satu kenyataan dan yang sebenar-benarnya...
Mari sama-sama kita menyelami disebalik kehidupan seharian kita, apa sebenarnya yang kita sedang rasai.
Tanyalah diri sendiri, apakah semuanya ini, adakah dunia ini dan badan diri kita sendiri ada ujud sendiri atau kesemua ini adalah sedang menyatakan wujud Allah...
Jika telah mendapat pengertian bahawa semua ini adalah kenyataan Allah, lihatlah pada badan diri sendiri apa yang sedang dirasai, adakah kita sedang merasai ujud badan diri sendiri atau kita sedang merasai akan wujud Allah...
Allah telah memberitahu kepada kita melalui firman-firman nya didalam Al-Quran bahawa pada bumi dan pada diri kita terdapat tanda-tanda wujud Allah ... Yang membawa maksud dunia dan badan diri kita adalah pentajalian zat, sifat, asma' dan afa'al Allah...
3.Surah 'Āli `Imrān (Verse 190)
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi
orang-orang yang berakal;
Syeikh Abdul Khodir Jailani menerangkan
"Juru-bicara dalam diri si hamba menyampaikan: " Allah s.w.t bertitah, ‘Jangan sesiapa mengganggu Keesaan-Ku. Tidak ada sesiapa dapat merobohkan Keperkasaan-Ku. Sesiapa yang mencerobohi Benteng Keperkasaan-Ku akan Aku bakar dengan api Keagungan-Ku dan dia akan binasa! Selamatkanlah diri kamu. Pergilah kamu dan masuklah kamu ke dalam Perbendaharaan-Ku Yang Tersembunyi untuk mengenal Daku sekadar Daku izinkan engkau mengenali Daku'".
Perbendaharaan Yang Tersembunyi itu bernama:
Laa Ilaa Ha Illallah - Sedang sedar dan rasa sifat yang wajib bagi Allah adalah sifat Allah sahaja, bukan sifat diri sendiri dan juga bukan sifat selain daripada sifat Allah. Yang menyedari sifat yang wajib bagi Allah adalah Allah sendiri.
Pintu gerbangnya bernama:
Muhammadur Rasulullah - keadaan Allah sedang merasakan segala sifat yang wajib bagi Allah adalah sifat Allah. Tidak ada lagi sifat Allah yang dirasakan sebagai sifat diri sendiri (yang timbul dari sedang menganggap sifat yang wajib bagi Allah adalah sifat diri sendiri dan sifat selain dari Allah) - Sifat-sifat terpuji Allah yang sedang ternyata didalam keadaan kenyataan Allah yang sedang menyedari dan merasai sifat Allah adalah sifat Allah inilah yang dinama dan dipanggil dengan panggilan Mihammadar Rasulullah
Kuncinya bernama:
Bismillah Hirrah Maa nirrahim - menyedari melihat, mendengar dan berkata-kata adalah sifat Allah, celik sahaja mata dari tidur, sifat pertama yang disedari ialah ketiga-toga sifat ini iaitu sifat melijat, sifat mendengar dan sifat berkata-kata yang kenyataannya ternyata dibahagian muka... Bangun sahaja dari tidur terus menyedari melihat mendengar dan berkata-kata adalah sifat Allah dan yang sedang menyedari melihat, mendengar dan berkata-kata adalah sifat Allah ialah Allah sendiri, inilah sifat kasih sayang Allah yang sedang ternyata setelah tersedar dari tidur.
Cahaya yang menerangi di dalamnya bernama:
Al Fatihah - keadaan dimana Allah yang sedang merasa ada Allah, yang kenyataannya dipanggil dengan nama Muhammad Rasulullah. zahir kenyataannya dinamakan Muhammad. Yang dipanggil Muhammad itu yang sebenarnya adalah sifat Allah. Sifat Allah bukan lain daripada Allah. Tidak ada perbezaan diantara Muhammad dan Allah. Allah itu zat bagi Muhammad dan Muhammad itu sifat bagi Allah.
Pekerjaan Allah yang meniup sangkakala (memasuk dan mengeluarkan nafas) tiupan yang pertama rosak binasa sekalian alam (mati) iaitu masuknya nafas, tiupan yang kedua hidup kembali iaitu keluarnya nafas,
Ini ditunjukkan didalam firman Allah
3.Surah 'Āli `Imrān (Verse 27)
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِۖ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّۖ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
"Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan
Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya..
Pekerjaan Allah yang meniup sangkakala dinamakan dengan nama Malaikat Isrofil bernyawa lemah lembut (ya latif)
Nafas kita ialah afa'al bagi roh, roh itu menyatakan nufus iaitu yang tidak masuk dan keluar.
Disinilah pertemuan diantara hamba dengan tuhan. Dipanggil makam Al-fatihah @ sebenar bismillah @ nur muhammad. Apabila berlaku perhimpunan nafas, anfas, tanafas dan nufus dipanggil roh izofi, roh izofi itulah roh kudus, roh kudus itulah ruhullah ( keseluruhan itu dipanggil amar robbi - pekerjaan tuhan) pada ubun2.
Tidak ada satu pun yang melata melainkan Dia yang menguasai ubun-ubunnya. Dan Tuhanku adalah di atas jalan yang lurus. ( Ayat 56 : Surah Hud )
11.Surah Hūd (Verse 56)
إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُمۚ مَّا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَاۚ إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
"Kerana sesungguhnya aku telah berserah diri kepada Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu! Tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Allah jualah yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus.
Ialah sidrotul muntaha, pintu loh mahfuz, pintu langit.
Kembali kerahmatullah ialah sentiasa duduk didalam afa'al Allah.
Kenderaan di dalamnya bernama:
Laa Hau lawala kuwataillah billah - ketika menghembuskan nafas keluar dari makam Al-Fatihah melambangkan kesemua yang berlaku adalah daya dan upaya Allah sahaja
Dengan izin Allah s.w.t si hamba masuk ke dalam Perbendaharaan-Nya Yang Tersembunyi.
Persoalannya Pernahkah kita mengakui bahawa kesemua ini adalah Allah yang sedang menyatakan akan wujud, sifat, asma' dan afa'alNya sendiri...
Walaupun kesemua ini merupakan kenyataan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah, kerana kita tidak pernah mengakui bahawa itu adalah Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah, maka dengan sendirinya membawa kepada makna kita mengguna pakai dan beranggapan bahawa Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sebagai Wujud, sifat, asma' dan afa'al badan diri kita sendiri (jika kita tidak mengaku segala tanda-tanda zat, sifat, asma' dan afa'al Allah sebagai zat, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri, secara automatik memberi makna kita sedang mengaku yang kita ini ada disamping wujud Allah - sedangkan sebenarnya segala-galanya adalah kenyataan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri tetapi badan diri kita sendiri tidak pernah membuat pengakuan itu)...
......SAYA, AKU, DIA, KAMU, KITA, MEREKA adalah kenyataan yang sedang menyatakan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah yang dipanggil dengan kepelbagaian nama bagi menunjukkan kepelbagaian kenyataan Allah yang berbeza....
Seperti saya adalah seorang lelaki, dipanggil anak kepada ibu bapa saya, Saya juga dipanggil bapa kepada anak-anak saya, saya juga dipanggil abang kepada adik-adik saya, saya juga dipanggil adik kepada abang dan kakak saya, saya juga dipanggil majikan kepada pekerja-pekerja saya, saya juga dipanggil perawat kepada pesakit saya, saya juga dipanggil suami kepada isteri saya... Saya juga dipanggil hamba kepada Allah,
Saya adalah diri yang satu ini juga tetapi dipanggil dengan pelbagai nama mengikut keadaan yang berlainan...
32.Surah As-Sajdah (Verse 9)
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِۖ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَۚ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ
Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: rohNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
Allah zahirkan pendengaran dan penglihatannya untuk menyatakan akan sifat melihat dan sifat mendengar adalah sifatNya sendiri, bukan dizahirkan sifat melihat dan mendengar untuk disekutukan denganNya.
40.Surah Ghāfir (Verse 13)
هُوَ الَّذِي يُرِيكُمْ آيَاتِهِ وَيُنَزِّلُ لَكُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًاۚ وَمَا يَتَذَكَّرُ إِلَّا مَن يُنِيبُ
Dia lah Tuhan yang memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda keesaanNya dan kekuasaanNya (untuk kehidupan rohani kamu), dan yang menurunkan (untuk jasmani kamu) sebab-sebab rezeki dari langit. Dan tiadalah yang ingat
serta mengambil pelajaran (dari yang demikian) melainkan orang yang sentiasa bertumpu (kepada Allah).
Untuk itu praktikkan akan firman Allah
73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8)
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
40.Surah Ghāfir (Verse 14)
فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
Oleh itu maka sembahlah kamu akan Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya (dan menjauhi bawaan syirik), sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai (amalan kamu yang demikian).
56.Surah Al-Wāqi`ah (Verse 87)
تَرْجِعُونَهَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
Kamu kembalikan roh itu (kepada keadaan sebelumnya) jika betul kamu orang-orang yang benar ?
Hakikatnya hanya sedang menerangkan akan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah yang Esa itu juga...
Cuma tinggal tunggu pengakuan dari badan diri kita masing-masing sehingga tidak lagi tinggal keakuan (zat, sifat, asmak dan afa'al Allah yang sedang diperkenalkan itu) diletakkan atau disangka sebagai zat, sifat, asma' dan afa'al badan diri sendiri walau sebesar zarah sekalipun...
Selagi ada keakuan badan diri sendiri (merasai ada diri kita sendiri) yang sebenarnya kesemua Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah yang sedang dipertontonkan itu adalah Wujud, sifat, asma' dan afa'al sebagai pengenalan Allah yang dipanggil dengan nama kita.
Kita adalah nama bagi menunjukkan keadaan zat, sifat, asma' dan afa'al Allah yang tidak ada ujud sendiri..
Jadi tugas kita mengaku saja kebenaran itu kepada diri sendiri sehingga hilang rasa (kita menganggap yang Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah itu sebagai Wujud, sifat, asma' dan afa'al diri sendiri dan selain dari Allah)...
Mengakulah kepada badan diri sendiri bahawa kesemua kenyataan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah adalah Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri, jadi dengan pengakuan itu akan menafikan yang Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah kepada badan diri sendiri dan selain dari Allah... (selain dari Allah tidak Wujud, sifat, asma' dan afa'al sendiri), dan melalui pengakuan itu juga akan mengisbatkan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah kepada Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri...
Mengakui yang zat, sifat, asma' dan afa'al Allah adalah zat sifat, asma' dan afa'al Allah sehingga sampai kepada yang sedang mengakui zat sifat asma' dan afa'al Allah adalah Allah sendiri juga dengan mempraktikkan akan firman Allah
73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8)
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
Perbuatan menyedari dan merasai akan zat sifat asma' dan afa'al yang sedang dirasai dengan sebulat-bulat tumpuan, setelah tertumpu sebulat-bulat tumpuan kepada apa yang sedang dirasai maka akuilah samada zat sifat asma' dan afa'al yang sedang dirasai itu adalah zat sifat asma' atau afa'al Allah hanya dengan menyebut Allah sebanyak-banyaknya.
Tumpuan sebulat-bulat tumpuan itu mengandungu hilmah bahawa pada ketika itu sedang berlaku penyaksian (iaitu kenyataan dari kalimah (ASHADU - AKU NAIK SAKSI)..
Dengan menyebut Allah sebabyak-banyak ketika sedang tumpuan tertumpu sebulat-bulat tumpuan kepada (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al), mempunyai hikmah berlakunya pengakuan yang (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al), yang sedang disaksikan itu adalah (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al),
Ketika ini berlakulah nafi dan isbat iaitu ternafi segala (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al) kepada diri sendiri dan ternafi kepada sesuatu selain dari Allah.
Didalam masa tang sama berlaku isbat segala (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al) hanya kepada Allah yang juga yang dikatakan sedang mengadakan pengakuan yang (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al) Allah adalah (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al) Allah..
28.Surah Al-Qaşaş (Verse 88)
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَۘ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah. Tiada Tuhan melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. BagiNyalah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan (untuk dihitung amal masing-masing dan menerima balasan).
Maksudnya janganlah kita mengaku atau mengiktikadkan segala zat, sifat, asma' dan afa'al Allah sebagai kepunyaan kita sendiri atau kepunyaan selain dari Allah.. Jangan sekali-kali merasa dan menganggap zat, sifat, asma' dan afa'al yang sedang dirasai sebagai zat, sifat, asma' dan afa'al diri sendiri
Adakan pengakuan segala zat, sifat, asma' dan afa'al Allah yang sedang diperkenalkan keatas badan diri sendiri dan keatas selain dari Allah adalah zat, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri (dengan cara merasai sebulat-bulat tumpuan dan menyebut nama Allah sebanyak-banyaknya) sehingga tidak tinggal walau sebesar zarah sekalipun pengakuan terhadap diri sendiri lagi...
Pengakuan dan anggapan kita selama ini yang kenyataan zat, sifat, asma' dan afa'al Allah itu adalah zat, sifat, asma' dan afa'al kita sendiri sebenarnya binasa, tidak berasas,
Walaupun kita mengaku dan beriktikad bahawa zat, sifat, asma' dan afa'al Allah yang ditunjukkan itu sebagai kepunyaan kita sendiri hakikat sebenarnya zat, sifat, asma' dan afa'al Allah itu tetap kepunyaan Allah.. Tidak pernah berlaku perpindahan milik dari Allah kepada kita, yang berlaku hanyalah kenyataan Allah sendiri yang dipanggil sebagai kita..
Diri kita dan sesuatu selain dari Allah islah nama-nama yang sedang menerangkan tentang kenyataan (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al) Allah
Sebenarnya kita adalah nabi Allah sendiri yang sedang menerangkan akan kewujudan Allah sendiri.. Kita tidak ada ujud sendiri (keakuan diri, jika ada ujud keakuan diri sendiri itu adalah hawa nafsu)...
25.Surah Al-Furqān (Verse 43)
أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا
Nampakkah (wahai Muhammad) keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya:
tuhan yang dipuja lagi ditaati? Maka dapatkah engkau menjadi pengawas yang menjaganya jangan sesat?
55.Surah Ar-Raĥmān (Verse 26)
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ
Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa:
55.Surah Ar-Raĥmān (Verse 27)
وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
Dan akan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan:
57.Surah Al-Ĥadīd (Verse 5)
لَّهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
Dia lah sahaja yang menguasai dan memiliki langit dan bumi; dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan.
4.Surah An-Nisā' (Verse 174)
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا
Wahai sekalian umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu: Bukti dari Tuhan kamu, dan Kami pula telah menurunkan kepada kamu (Al-Quran sebagai) Nur (cahaya) yang menerangi (segala apa jua yang membawa kejayaan di dunia ini dan kebahagiaan yang kekal di akhirat kelak).
6.Surah Al-'An`ām (Verse 104)
قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِۖ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَاۚ وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ
(Katakanlah wahai Muhammad): "Sesungguhnya telah datang kepada kamu keterangan-keterangan (dalil-dalil dan bukti) dari Tuhan kamu; oleh itu sesiapa melihat (kebenaran itu serta menerimanya) maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa buta (dan enggan menerimanya) maka bahayanya tertimpalah ke atas dirinya sendiri. Dan tiadalah aku berkewajipan menjaga dan mengawasi kamu".
3.Surah 'Āli `Imrān (Verse 190)
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi
orang-orang yang berakal;
3.Surah 'Āli `Imrān (Verse 191)
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.
73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8)
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 20)
وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ
Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin,
51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 21)
وَفِي أَنفُسِكُمْۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?
Badan diri kita dan keseluruh isi alam adalah kenyataan zat, sifat, asmak dan afa'al Allah..
Ini adalah satu kenyataan dan yang sebenar-benarnya...
Mari sama-sama kita menyelami disebalik kehidupan seharian kita, apa sebenarnya yang kita sedang rasai.
Tanyalah diri sendiri, apakah semuanya ini, adakah dunia ini dan badan diri kita sendiri ada ujud sendiri atau kesemua ini adalah sedang menyatakan wujud Allah...
Jika telah mendapat pengertian bahawa semua ini adalah kenyataan Allah, lihatlah pada badan diri sendiri apa yang sedang dirasai, adakah kita sedang merasai ujud badan diri sendiri atau kita sedang merasai akan wujud Allah...
Allah telah memberitahu kepada kita melalui firman-firman nya didalam Al-Quran bahawa pada bumi dan pada diri kita terdapat tanda-tanda wujud Allah ... Yang membawa maksud dunia dan badan diri kita adalah pentajalian zat, sifat, asma' dan afa'al Allah...
3.Surah 'Āli `Imrān (Verse 190)
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi
orang-orang yang berakal;
Syeikh Abdul Khodir Jailani menerangkan
"Juru-bicara dalam diri si hamba menyampaikan: " Allah s.w.t bertitah, ‘Jangan sesiapa mengganggu Keesaan-Ku. Tidak ada sesiapa dapat merobohkan Keperkasaan-Ku. Sesiapa yang mencerobohi Benteng Keperkasaan-Ku akan Aku bakar dengan api Keagungan-Ku dan dia akan binasa! Selamatkanlah diri kamu. Pergilah kamu dan masuklah kamu ke dalam Perbendaharaan-Ku Yang Tersembunyi untuk mengenal Daku sekadar Daku izinkan engkau mengenali Daku'".
Perbendaharaan Yang Tersembunyi itu bernama:
Laa Ilaa Ha Illallah - Sedang sedar dan rasa sifat yang wajib bagi Allah adalah sifat Allah sahaja, bukan sifat diri sendiri dan juga bukan sifat selain daripada sifat Allah. Yang menyedari sifat yang wajib bagi Allah adalah Allah sendiri.
Pintu gerbangnya bernama:
Muhammadur Rasulullah - keadaan Allah sedang merasakan segala sifat yang wajib bagi Allah adalah sifat Allah. Tidak ada lagi sifat Allah yang dirasakan sebagai sifat diri sendiri (yang timbul dari sedang menganggap sifat yang wajib bagi Allah adalah sifat diri sendiri dan sifat selain dari Allah) - Sifat-sifat terpuji Allah yang sedang ternyata didalam keadaan kenyataan Allah yang sedang menyedari dan merasai sifat Allah adalah sifat Allah inilah yang dinama dan dipanggil dengan panggilan Mihammadar Rasulullah
Kuncinya bernama:
Bismillah Hirrah Maa nirrahim - menyedari melihat, mendengar dan berkata-kata adalah sifat Allah, celik sahaja mata dari tidur, sifat pertama yang disedari ialah ketiga-toga sifat ini iaitu sifat melijat, sifat mendengar dan sifat berkata-kata yang kenyataannya ternyata dibahagian muka... Bangun sahaja dari tidur terus menyedari melihat mendengar dan berkata-kata adalah sifat Allah dan yang sedang menyedari melihat, mendengar dan berkata-kata adalah sifat Allah ialah Allah sendiri, inilah sifat kasih sayang Allah yang sedang ternyata setelah tersedar dari tidur.
Cahaya yang menerangi di dalamnya bernama:
Al Fatihah - keadaan dimana Allah yang sedang merasa ada Allah, yang kenyataannya dipanggil dengan nama Muhammad Rasulullah. zahir kenyataannya dinamakan Muhammad. Yang dipanggil Muhammad itu yang sebenarnya adalah sifat Allah. Sifat Allah bukan lain daripada Allah. Tidak ada perbezaan diantara Muhammad dan Allah. Allah itu zat bagi Muhammad dan Muhammad itu sifat bagi Allah.
Pekerjaan Allah yang meniup sangkakala (memasuk dan mengeluarkan nafas) tiupan yang pertama rosak binasa sekalian alam (mati) iaitu masuknya nafas, tiupan yang kedua hidup kembali iaitu keluarnya nafas,
Ini ditunjukkan didalam firman Allah
3.Surah 'Āli `Imrān (Verse 27)
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِۖ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّۖ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
"Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan
Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya..
Pekerjaan Allah yang meniup sangkakala dinamakan dengan nama Malaikat Isrofil bernyawa lemah lembut (ya latif)
Nafas kita ialah afa'al bagi roh, roh itu menyatakan nufus iaitu yang tidak masuk dan keluar.
Disinilah pertemuan diantara hamba dengan tuhan. Dipanggil makam Al-fatihah @ sebenar bismillah @ nur muhammad. Apabila berlaku perhimpunan nafas, anfas, tanafas dan nufus dipanggil roh izofi, roh izofi itulah roh kudus, roh kudus itulah ruhullah ( keseluruhan itu dipanggil amar robbi - pekerjaan tuhan) pada ubun2.
Tidak ada satu pun yang melata melainkan Dia yang menguasai ubun-ubunnya. Dan Tuhanku adalah di atas jalan yang lurus. ( Ayat 56 : Surah Hud )
11.Surah Hūd (Verse 56)
إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُمۚ مَّا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَاۚ إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
"Kerana sesungguhnya aku telah berserah diri kepada Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu! Tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Allah jualah yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus.
Ialah sidrotul muntaha, pintu loh mahfuz, pintu langit.
Kembali kerahmatullah ialah sentiasa duduk didalam afa'al Allah.
Kenderaan di dalamnya bernama:
Laa Hau lawala kuwataillah billah - ketika menghembuskan nafas keluar dari makam Al-Fatihah melambangkan kesemua yang berlaku adalah daya dan upaya Allah sahaja
Dengan izin Allah s.w.t si hamba masuk ke dalam Perbendaharaan-Nya Yang Tersembunyi.
Persoalannya Pernahkah kita mengakui bahawa kesemua ini adalah Allah yang sedang menyatakan akan wujud, sifat, asma' dan afa'alNya sendiri...
Walaupun kesemua ini merupakan kenyataan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah, kerana kita tidak pernah mengakui bahawa itu adalah Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah, maka dengan sendirinya membawa kepada makna kita mengguna pakai dan beranggapan bahawa Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sebagai Wujud, sifat, asma' dan afa'al badan diri kita sendiri (jika kita tidak mengaku segala tanda-tanda zat, sifat, asma' dan afa'al Allah sebagai zat, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri, secara automatik memberi makna kita sedang mengaku yang kita ini ada disamping wujud Allah - sedangkan sebenarnya segala-galanya adalah kenyataan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri tetapi badan diri kita sendiri tidak pernah membuat pengakuan itu)...
......SAYA, AKU, DIA, KAMU, KITA, MEREKA adalah kenyataan yang sedang menyatakan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah yang dipanggil dengan kepelbagaian nama bagi menunjukkan kepelbagaian kenyataan Allah yang berbeza....
Seperti saya adalah seorang lelaki, dipanggil anak kepada ibu bapa saya, Saya juga dipanggil bapa kepada anak-anak saya, saya juga dipanggil abang kepada adik-adik saya, saya juga dipanggil adik kepada abang dan kakak saya, saya juga dipanggil majikan kepada pekerja-pekerja saya, saya juga dipanggil perawat kepada pesakit saya, saya juga dipanggil suami kepada isteri saya... Saya juga dipanggil hamba kepada Allah,
Saya adalah diri yang satu ini juga tetapi dipanggil dengan pelbagai nama mengikut keadaan yang berlainan...
32.Surah As-Sajdah (Verse 9)
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِۖ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَۚ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ
Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: rohNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
Allah zahirkan pendengaran dan penglihatannya untuk menyatakan akan sifat melihat dan sifat mendengar adalah sifatNya sendiri, bukan dizahirkan sifat melihat dan mendengar untuk disekutukan denganNya.
40.Surah Ghāfir (Verse 13)
هُوَ الَّذِي يُرِيكُمْ آيَاتِهِ وَيُنَزِّلُ لَكُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًاۚ وَمَا يَتَذَكَّرُ إِلَّا مَن يُنِيبُ
Dia lah Tuhan yang memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda keesaanNya dan kekuasaanNya (untuk kehidupan rohani kamu), dan yang menurunkan (untuk jasmani kamu) sebab-sebab rezeki dari langit. Dan tiadalah yang ingat
serta mengambil pelajaran (dari yang demikian) melainkan orang yang sentiasa bertumpu (kepada Allah).
Untuk itu praktikkan akan firman Allah
73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8)
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
40.Surah Ghāfir (Verse 14)
فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
Oleh itu maka sembahlah kamu akan Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya (dan menjauhi bawaan syirik), sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai (amalan kamu yang demikian).
56.Surah Al-Wāqi`ah (Verse 87)
تَرْجِعُونَهَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
Kamu kembalikan roh itu (kepada keadaan sebelumnya) jika betul kamu orang-orang yang benar ?
Hakikatnya hanya sedang menerangkan akan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah yang Esa itu juga...
Cuma tinggal tunggu pengakuan dari badan diri kita masing-masing sehingga tidak lagi tinggal keakuan (zat, sifat, asmak dan afa'al Allah yang sedang diperkenalkan itu) diletakkan atau disangka sebagai zat, sifat, asma' dan afa'al badan diri sendiri walau sebesar zarah sekalipun...
Selagi ada keakuan badan diri sendiri (merasai ada diri kita sendiri) yang sebenarnya kesemua Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah yang sedang dipertontonkan itu adalah Wujud, sifat, asma' dan afa'al sebagai pengenalan Allah yang dipanggil dengan nama kita.
Kita adalah nama bagi menunjukkan keadaan zat, sifat, asma' dan afa'al Allah yang tidak ada ujud sendiri..
Jadi tugas kita mengaku saja kebenaran itu kepada diri sendiri sehingga hilang rasa (kita menganggap yang Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah itu sebagai Wujud, sifat, asma' dan afa'al diri sendiri dan selain dari Allah)...
Mengakulah kepada badan diri sendiri bahawa kesemua kenyataan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah adalah Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri, jadi dengan pengakuan itu akan menafikan yang Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah kepada badan diri sendiri dan selain dari Allah... (selain dari Allah tidak Wujud, sifat, asma' dan afa'al sendiri), dan melalui pengakuan itu juga akan mengisbatkan Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah kepada Wujud, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri...
Mengakui yang zat, sifat, asma' dan afa'al Allah adalah zat sifat, asma' dan afa'al Allah sehingga sampai kepada yang sedang mengakui zat sifat asma' dan afa'al Allah adalah Allah sendiri juga dengan mempraktikkan akan firman Allah
73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8)
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
Perbuatan menyedari dan merasai akan zat sifat asma' dan afa'al yang sedang dirasai dengan sebulat-bulat tumpuan, setelah tertumpu sebulat-bulat tumpuan kepada apa yang sedang dirasai maka akuilah samada zat sifat asma' dan afa'al yang sedang dirasai itu adalah zat sifat asma' atau afa'al Allah hanya dengan menyebut Allah sebanyak-banyaknya.
Tumpuan sebulat-bulat tumpuan itu mengandungu hilmah bahawa pada ketika itu sedang berlaku penyaksian (iaitu kenyataan dari kalimah (ASHADU - AKU NAIK SAKSI)..
Dengan menyebut Allah sebabyak-banyak ketika sedang tumpuan tertumpu sebulat-bulat tumpuan kepada (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al), mempunyai hikmah berlakunya pengakuan yang (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al), yang sedang disaksikan itu adalah (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al),
Ketika ini berlakulah nafi dan isbat iaitu ternafi segala (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al) kepada diri sendiri dan ternafi kepada sesuatu selain dari Allah.
Didalam masa tang sama berlaku isbat segala (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al) hanya kepada Allah yang juga yang dikatakan sedang mengadakan pengakuan yang (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al) Allah adalah (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al) Allah..
28.Surah Al-Qaşaş (Verse 88)
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَۘ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah. Tiada Tuhan melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. BagiNyalah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan (untuk dihitung amal masing-masing dan menerima balasan).
Maksudnya janganlah kita mengaku atau mengiktikadkan segala zat, sifat, asma' dan afa'al Allah sebagai kepunyaan kita sendiri atau kepunyaan selain dari Allah.. Jangan sekali-kali merasa dan menganggap zat, sifat, asma' dan afa'al yang sedang dirasai sebagai zat, sifat, asma' dan afa'al diri sendiri
Adakan pengakuan segala zat, sifat, asma' dan afa'al Allah yang sedang diperkenalkan keatas badan diri sendiri dan keatas selain dari Allah adalah zat, sifat, asma' dan afa'al Allah sendiri (dengan cara merasai sebulat-bulat tumpuan dan menyebut nama Allah sebanyak-banyaknya) sehingga tidak tinggal walau sebesar zarah sekalipun pengakuan terhadap diri sendiri lagi...
Pengakuan dan anggapan kita selama ini yang kenyataan zat, sifat, asma' dan afa'al Allah itu adalah zat, sifat, asma' dan afa'al kita sendiri sebenarnya binasa, tidak berasas,
Walaupun kita mengaku dan beriktikad bahawa zat, sifat, asma' dan afa'al Allah yang ditunjukkan itu sebagai kepunyaan kita sendiri hakikat sebenarnya zat, sifat, asma' dan afa'al Allah itu tetap kepunyaan Allah.. Tidak pernah berlaku perpindahan milik dari Allah kepada kita, yang berlaku hanyalah kenyataan Allah sendiri yang dipanggil sebagai kita..
Diri kita dan sesuatu selain dari Allah islah nama-nama yang sedang menerangkan tentang kenyataan (Zat iaitu ada, sifat iaitu kudrat, irodat, ilmu, hayat, basor, samak dan kalam, asma' dan afa'al) Allah
Sebenarnya kita adalah nabi Allah sendiri yang sedang menerangkan akan kewujudan Allah sendiri.. Kita tidak ada ujud sendiri (keakuan diri, jika ada ujud keakuan diri sendiri itu adalah hawa nafsu)...
25.Surah Al-Furqān (Verse 43)
أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا
Nampakkah (wahai Muhammad) keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya:
tuhan yang dipuja lagi ditaati? Maka dapatkah engkau menjadi pengawas yang menjaganya jangan sesat?
55.Surah Ar-Raĥmān (Verse 26)
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ
Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa:
55.Surah Ar-Raĥmān (Verse 27)
وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
Dan akan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan:
57.Surah Al-Ĥadīd (Verse 5)
لَّهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
Dia lah sahaja yang menguasai dan memiliki langit dan bumi; dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan.
4.Surah An-Nisā' (Verse 174)
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا
Wahai sekalian umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu: Bukti dari Tuhan kamu, dan Kami pula telah menurunkan kepada kamu (Al-Quran sebagai) Nur (cahaya) yang menerangi (segala apa jua yang membawa kejayaan di dunia ini dan kebahagiaan yang kekal di akhirat kelak).
6.Surah Al-'An`ām (Verse 104)
قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِۖ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَاۚ وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ
(Katakanlah wahai Muhammad): "Sesungguhnya telah datang kepada kamu keterangan-keterangan (dalil-dalil dan bukti) dari Tuhan kamu; oleh itu sesiapa melihat (kebenaran itu serta menerimanya) maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa buta (dan enggan menerimanya) maka bahayanya tertimpalah ke atas dirinya sendiri. Dan tiadalah aku berkewajipan menjaga dan mengawasi kamu".
3.Surah 'Āli `Imrān (Verse 190)
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi
orang-orang yang berakal;
3.Surah 'Āli `Imrān (Verse 191)
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.
73.Surah Al-Muzzammil (Verse 8)
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
No comments:
Post a Comment